Een viertaktmotor is een zuigermotor met één arbeidsslag per twee omwentelingen van de krukas.
De viertaktmengselmotor (-ottomotor) is uitgevonden door Nikolaus Otto in 1876.
Voor het ontbranden van het gasmengsel van lucht en benzine, LPG of aardgas, wordt aan het einde van de compressieslag het mengsel door een bougie tot ontbranding gebracht.
1. De inlaatslag
De inlaatklep opent iets voor het bovenste dode punt (BDP), nog tijdens de uitlaatslag.
Nadat de uitlaatklep gesloten is, wordt doordat de zuiger naar beneden gaat de cilinder gevuld met het mengsel van lucht en brandstof.
De inlaatklep is tijdens dit proces geopend en de uitlaatklep gesloten.
(Takt 1)
2. De compressieslag
Iets na het onderste dode punt (ODP) sluit de inlaatklep en begint de compressie van het mengsel, waardoor de druk en temperatuur sterk stijgen.
Vlak voor het einde van deze compressieslag wordt deze wordt ontstoken door de bougie.
(Takt 2)
3. De arbeidsslag
Er vindt nu een verbranding plaats van het brandstofmengsel.
De verbranding zorgt voor druk op de zuiger waardoor deze naar beneden bewogen wordt.
Tijdens deze slag ontstaat de energie door de expanderende verbrandende gassen die de motor doet draaien.
(Takt 3)
4. De uitlaatslag
vlak voor het einde van de arbeidsslag opent de uitlaatklep, waardoor de druk daalt tot iets boven de atmosferische druk waarna door de opwaartse beweging van de zuiger tijdens de uitlaatslag de uitlaatgassen uit de cilinder worden verdreven.
Aan het einde van de cyclus begint het proces opnieuw.
(Takt 4)
OHV, OHC, SOHC en DOHC (twin cam) motor design
OHV motor ontwerp
OHV betekent: kopkleppen - een motor ontwerp waarbij de nokkenas is geinstalleerd in het motorblok en de kleppen worden bediend door stoterstangen en tuimelaars
OHC of SOHC motoren
OHC betekent: (S-enkel) bovenliggende nokkenassens In deze
motor is de nokkenas geinstalleerd in de cilinderkop van de motor
de kleppen worden bediend door de tuimelaars of rechtstreeks via de
lifters zoals in de afbeelding
DOHC of Twin cam motor
DOHC betekent: dubbel bovenliggende nokkenassen in deze motor zijn er twee nokkenassen in de cilinderkop geinstalleerd. Bij de huidige generatie motorfietsen word deze bouwwijze tegenwoordig het meest toegepast.
Het ontstekings-systeem viercylinder benzinemotor
De rotatiemotor
De 2-takt motor
De Dieselmotor
Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.
A diesel engine takes in just air, compresses it and then injects fuel into the
compressed air. The heat of the compressed air lights the fuel spontaneously. Note that the diesel engine has no spark plug.
bron: samarins.com,static.howstuffworks.com en motorzooi.nl